کیا پراید به عنوان یکی از پرفروشترین و خاطرهانگیزترین خودروهای اقتصادی در ایران، سالها در سایپا تولید شد و تا امروز جایگاه ویژهای در میان خودروهای ارزان قیمت دارد. اکنون، به مناسبت هشتاد سالگی کیا موتورز، شعبه بریتانیای این شرکت با همکاری شرکت الکتروژنیک، نسخه برقی این خودروی خاطرهانگیز یعنی پراید برقی را عرضه کردهاند. این پروژه نه تنها نشان دهنده اهمیت نوستالژی در صنعت خودرو است، بلکه تلفیقی از نوآوری و یادآوری گذشته را به نمایش میگذارد در ادامه با ما در ویزتک همراه باشید.
همکاری کیا و الکتروژنیک: از کلاسیک به برقی
الکتروژنیک به عنوان شرکتی متخصص در بازسازی و برقیسازی خودروهای کلاسیک، اقدام به تبدیل یک پراید هاچبک LX مدل 1993 به خودرویی تمام برقی کرده است. این خودرو به دلیل محبوبیت و تاریخچه طولانی خود در بازار، انتخابی هوشمندانه برای این پروژه بود. در فرآیند تبدیل، موتور 1.3 لیتری بنزینی پراید با دو موتور الکتریکی جایگزین شده است. هر یک از این موتورها توسط دو پکیج باتری 10 کیلووات ساعتی که به ترتیب در زیر کاپوت و صندوق عقب نصب شدهاند، تغذیه میشوند. به رغم اضافه شدن 20 کیلوگرم به وزن کلی خودرو، توزیع وزن به دلیل موقعیت مناسب باتریها همچنان متعادل باقی مانده است.
گیربکس پنج سرعته دستی پراید که یکی از ویژگی های محبوب آن در میان علاقهمندان به خودروهای اقتصادی بود، در این نسخه برقی نیز حفظ شده است. برای این منظور، الکتروژنیک کیت کلاچ خودرو را بهطور کامل باز طراحی کرده است تا با توان بالای موتور الکتریکی جدید سازگار باشد. این تغییرات، نه تنها قابلیت استفاده از گیربکس دستی را حفظ کرده، بلکه تجربه رانندگی با خودروی برقی را نیز هیجانانگیزتر کرده است.
مشخصات فنی و عملکرد پراید برقی
موتور الکتریکی جدید نصبشده روی پراید، توانی معادل 107 اسببخار و گشتاوری برابر با 234 نیوتنمتر تولید میکند. این در حالی است که موتور 1.3 لیتری بنزینی اولیه پراید توان کمتری تولید میکرد. افزایش قدرت و گشتاور، تجربهای کاملاً جدید از رانندگی با پراید فراهم کرده و آن را به خودرویی قدرتمندتر و سازگارتر با نیازهای امروزی تبدیل کرده است.
الکتروژنیک سه حالت رانندگی مختلف را برای پراید برقی طراحی کرده است:
- حالت اکو (اقتصادی): در این حالت، قدرت خروجی موتور به 60 اسببخار و گشتاور به 118 نیوتنمتر محدود میشود تا عملکرد خودرو مشابه نسخه بنزینی اصلی باشد. در این حالت، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت پراید برقی معادل 11.8 ثانیه است. این حالت برای رانندگیهای شهری و کاهش مصرف انرژی طراحی شده است.
- حالت اتو (خودکار): در این حالت، خودرو از توان و گشتاور بیشتری بهرهمند میشود که به رانندگی نرمتر و عملکرد بهتری در موقعیتهای مختلف منجر میشود.
- حالت اسپرت: با فعالسازی این حالت، تمامی توان و گشتاور موتور الکتریکی در اختیار راننده قرار میگیرد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در این حالت به 8 ثانیه کاهش مییابد که برای یک خودروی برقی کوچک مانند پراید، عملکرد چشمگیری به شمار میرود.
تغییرات ظاهری و داخلی
اگرچه تمرکز این پروژه بر روی پیشرانه و عملکرد فنی بوده، تغییرات ظاهری نیز در پراید برقی اعمال شده است. یکی از بزرگترین تغییرات، رنگ بدنه این خودرو است که از رنگ آبی Kingfisher Blue به سفید مرواریدی (White Pearl) تغییر کرده است. این رنگ در خودروهای برقی جدید کیا مانند EV6 و EV3 استفاده میشود و ظاهر مدرنتری به پراید بخشیده است. همچنین، چراغهای جلو و عقب خودرو نیز بازطراحی شدهاند تا همخوانی بیشتری با زبان طراحی خودروهای مدرن داشته باشند.
در داخل کابین، تغییرات به حداقل رسیده است تا حس نوستالژیک آن حفظ شود. نشانگر سوخت به نشاندهنده میزان شارژ باتری تبدیل شده و روکش صندلیها و کفپوشها نیز به سبک دوره عرضه خودرو بازسازی شدهاند.
آینده پراید برقی: مقایسه با نسخه بنزینی
شعبه انگلستان کیا قصد دارد در آینده این پراید برقی را با نسخه اصلی بنزینی آن مقایسه کند تا مشخص شود که بهبودهای ایجادشده چقدر در عملکرد و تجربه رانندگی تأثیرگذار بودهاند. این مقایسه نه تنها بهمنظور ارزیابی تکنولوژیهای جدید صورت میگیرد، بلکه فرصتی است تا نشان داده شود چگونه میتوان با حفظ اصالت خودرو، آن را به نسخهای سازگارتر با محیط زیست تبدیل کرد.
نتیجهگیری: ترکیب نوستالژی و نوآوری
کیا پراید برقی با همکاری الکتروژنیک نشان داد که چگونه میتوان خودروهای کلاسیک و محبوب را با استفاده از فناوریهای نوین بهروز کرد. این پروژه نه تنها یادآور خاطرات گذشته است، بلکه نشاندهندهی آیندهای است که در آن خودروهای برقی میتوانند هم نوستالژی و هم کارآمدی را با هم ترکیب کنند. کیا و الکتروژنیک با این پروژه اثبات کردهاند که حتی خودروهای اقتصادی و ساده مانند پراید نیز میتوانند در دنیای مدرن نقش داشته باشند و با فناوریهای پیشرفته هماهنگ شوند.